Klub Żeglarski ŻAGIEL Sokółka: Spływ kajakowy rzeką Rospudą 26 – 29 maja

6.06.2016

Spływ kajakowy rzeką Rospudą 26 – 29 maja

Tradycyjnie – jak co roku ,w przedłużony weekend wybraliśmy się na 4 dniowy spływ kajakowy. Tym razem naszym celem była rzeka Rospuda, rozsławiona przed kilkoma laty walką ekologów o zachowanie jej unikalnych wartości przyrodniczych.

Wsparci finansowo o dotację przyznaną przez Gminę Sokółka - realizowaliśmy zadanie publiczne p.t. "Bądź na fali, żegluj z nami, razem nudę pokonamy – II edycja". Wyruszyliśmy z północnego brzegu jez. Garbaś i dalej płynąc leśnym fragmentem rzeki mogliśmy podziwiać jej przełom na tym odcinku. Do pokonania były liczne przeszkody w postaci szybkiego nurtu, bardzo płytkich bystrzy, powalonych drzew, zwieszających się nad samą wodę gałęzi. Następnie - w drugim dniu – przenoska kajaków w miejscowości Bakałarzewo i płynięcie na przemian jeziorami (Sumowo, Okrągłe, Bolesty) i rzeką. Na trasie trzeciego etapu – po raz kolejny mieliśmy do pokonania przełomowy odcinek Rospudy. I znów liczne przeszkody , do których jeszcze dołączyły różnej wielkości głazy w nurcie. Niejednokrotnie przekonaliśmy się o sile natury i wartości współdziałania w pokonywaniu trudności na trasie. Ostatni odcinek rzeki – spokojniejszy, z nurtem bardziej leniwym i wypływ na jez. Rospuda, gdzie mogliśmy obejrzeć z bliska pomnik Gołej Zośki . Dalej - w poprzek jez. Necko i już lądujemy na plaży obok amfiteatru w Augustowie, gdzie kończymy nasz tegoroczny, trudny technicznie i wyczerpujący spływ. W pamięci pozostaną -oprócz przygód na wodzie- rozśpiewane wieczory podczas noclegów pod Bakałarzewem, w Małych Raczkach i na uroczysku "Święte miejsce", a także lekcje historii podczas zwiedzania bunkrów w Bakałarzewie i pałacu Paca w Dowspudzie.